Naprężacze sprężynowe są elementami wykorzystywanymi w sieci trakcyjnej, szczególnie w sieciach trakcyjnych tramwajowych. Dzięki nowoczesnej budowie nie wymagają stosowania ciężarów w blokach. Naprężacz sprężynowy T-REX to innowacyjne rozwiązanie zapewniające wysoką precyzję i niezawodność niezależnie od temperatury. Czym dokładnie się charakteryzuje i gdzie może być stosowany?
Co to są naprężacze sprężynowe i jak są zbudowane?
Naprężacze sprężynowe to nowoczesne urządzenia do kompensacji naprężeń. W ich przypadku naciąg sieci jest realizowany oraz automatycznie regulowany przez specjalny układ spiralnych sprężyn i mimośrodowych dysków prowadzących cięgła linowe.
Na obudowie bębna naprężacza sprężynowego znajduje się podziałka, a na dysku wskazówka, informująca o kompensacji przewodu. Cięgła liniowe zamocowane są z jednej strony do dysków, a drugimi końcami połączone z siecią jezdną.
Czym charakteryzuje się naprężacz sprężynowy T-REX?
Naprężacz sprężynowy T-REX, w porównaniu do konwencjonalnych urządzeń do napinania, ma kompaktową konstrukcję i niską masę całkowitą,. Oznacza to na przykład, że może być instalowany w tunelach, gdzie zajmuje mało miejsca. W razie potrzeby można zamontować naprężacz sprężynowy T-REX bezpośrednio do ścian lub stropów tunelu.
W nowoczesnych systemach tramwajowych naprężacz sprężynowy T-REX całkowicie zastępuje konwencjonalny sprzęt do napinania.
Gdzie znajdują zastosowanie naprężacze sprężynowe?
W sektorze kolejowym, innowacyjny naprężacz sprężynowy T-REX sprawdza się szczególnie na stacjach i w tunelach, czyli wszędzie tam, gdzie przestrzeń jest ograniczona. Naprężacz sprężynowy T-REX można też z powodzeniem stosować na otwartych odcinkach linii.
Jakie są zalety naprężacza sprężynowego T-REX?
Naprężacz sprężynowy T-REX posiada wiele zalet, wśród których wymienić można następujące:
Bezobsługowy i ekonomiczny
Po uruchomieniu system jest bezobsługowy. Nie wymaga skomplikowanych i drogich napraw, a także przechowywania części zamiennych. Nie wymaga również regularnego smarowania. W przypadku awarii przewodów system nadaje się do ponownego użycia - nowy przewód może być montowany do istniejącego systemu. System T-REX można zamontować bezpośrednio do stropów tunelowych i obracać.
Stałe napięcie dzięki kompaktowej konstrukcji
Sieć trakcyjna kolei i tramwajów jest narażona na zmiany temperatury - zarówno w cyklu dzień/noc, jak i w trakcie zmian sezonowych. Powoduje to konieczność ciągłej i niezawodnej kompensacji wynikającej z rozszerzania i kurczenia się przewodu jezdnego.
Naprężacz sprężynowy T-REX, w odróżnieniu od konwencjonalnych naprężaczy z ciężarkami, wyposażony jest w naciąg realizowany i automatycznie regulowany przez specjalny układ sprężyn i dysków prowadzących cięgła linowe. Kompensuje to wszelkie zmiany zależne od temperatury i utrzymuje linię jezdną w stałej geometrii, gwarantując wysoką precyzję i niezawodność.
Najbardziej kompaktowy system napinania na rynku
Instalacja naprężacza sprężynowego T-REX jest prosta i pozwala uniknąć wysokich kosztów pracy - nie jest konieczne dodatkowe szkolenie. T-REX jest dostarczany w stanie gotowym do montażu i można go zamontować w wielu miejscach. Opatentowany system naciągu jest podłączony bezpośrednio do przewodu jezdnego lub liny nośnej.
W nowoczesnych systemach tramwajowych, T-REX całkowicie zastępuje konwencjonalny sprzęt do napinania. W sektorze kolejowym ten innowacyjny system naciągu szczególnie nadaje się tam, gdzie przestrzeń jest ograniczona.
Naprężacz sprężynowy T-REX - dane techniczne
- naciąg przewodu: 750kg lub 1000kg,
- referencje - Mediolan Central Station, Metro "Assago Forum".
- waga urządzenia: jedyne 50 kg - ograniczenie sprzętu i ludzi przy instalacji jednostkowej,
- mocowanie do słupa - wertykalne lub horyzontalne,
- pozytywnie zbadany na zgodność z normą EN 50119 - sieć jezdna górna trakcji elektrycznej; testy IEC-1109 (dynamika, wydajność i obciążenie zrywające),