W pomieszczeniach gdzie dźwig się nie zmieści, a podnośniki mają zbyt słaby udźwig, montuje się suwnice.
Czym są suwnice?
Suwnica jest rodzajem dźwignicy pracującej w systemie przerywanym. Podstawowym wyposażeniem tego urządzenia jest mechanizm pozwalający na podnoszenie, opuszczanie i przewożenie po ściśle wyznaczonym torze jazdy, różnego rodzaju ciężkie przedmioty.
Jest to wysoka konstrukcja wykonana ze stali, zaopatrzona w kółka jezdne i osadzona na torach, po którym całość się przemieszcza. Elementem łączącym czołownice suwnicy - czyli podpory konstrukcyjne jezdne - jest most. Po moście porusza się urządzenie, do którego umocowany jest łańcuch lub lina z hakiem, do której podpina się ładunek.
Przenoszenie przedmiotów odbywa się w ograniczonej przestrzeni - do maksymalnej wysokości i szerokości całej konstrukcji suwnicy, a wszystkie parametry techniczne umieszczone są na suwnicy w widocznym miejscu. Transport materiałów odbywa się za pomocą urządzenia chwytającego podwieszonego do wciągarki przemieszczającej się po moście.
Elementy konstrukcyjne suwnic
Na budowę suwnicy składa się wiele elementów. Są to:
- stabilna konstrukcja nośna,
- mechanizm jezdny suwnicy,
- wózek,
- mechanizm podnoszenia,
- mechanizm jezdny wózka,
- układy i przyrządy sterownicze,
- kabina,
- układy elektryczne - aparatura i instalacja,
- urządzenia zabezpieczające.
Podział suwnic
Ze względu na zastosowaną konstrukcję suwnice można podzielić na:
- suwnice pomostowe (natorowe) - jest to konstrukcja najczęściej montowana w halach produkcyjnych, obsługuje się ją z poziomu ziemi lub z kabiny. Nowocześniejsze modele obsługiwane są za pomocą sterowania bezprzewodowego,
- suwnice bramowe czyli bramownice - używane na zewnątrz w stoczniach, bocznicach kolejowych i przy składowiskach materiałów. Mogą mieć kilka bram poruszających się kołowo lub szynowo,
- suwnice podwieszane - montowane bezpośrednio do konstrukcji dachu hal produkcyjnych, służące do przenoszenia lżejszych materiałów niż suwnice tradycyjne.
Ze względu na przeznaczenie suwnice dzielimy na hakowe oraz specjalne. Do specjalnych zaliczymy:
- czerpakowe - transportujące materiały sypkie,
- lejnicze - służące do transportu płynnych metali,
- wsadowe - przenoszące wsad do pieców hutniczych,
- magnesowe - przenoszące metale za pomocą chwytaka
- elektromagnetycznego,
- kuzienne - transportujące metale do dalszej obróbki plastycznej.
Suwnice różną się również napędem - mogą posiadać napęd elektryczny, hydrauliczny, ręczny oraz pneumatyczny. Występują również modele z napędem mieszanym.
Obsługa suwnic
Bez względu na rodzaj napędu, suwnice są sterowane przez operatora suwnic, posiadającego odpowiednie szkolenia i certyfikaty uprawniające go do obsługi tych urządzeń. Operator suwnicy musi być człowiekiem odpowiedzialnym, uważnym i dokładnym - takie oczekiwania są wymagane przez zarząd zakładu pracy.
Suwnice stosowane są w niemal każdej dziedzinie gospodarki, w szczególności w przemyśle transportowym, przeładunkowym, konstrukcyjnym, motoryzacyjnym, a także montażowym.
Źródło: www.hvlft.com.
Komentarze