Naprawa układu paliwowego - najważniejsze informacje

Naprawa układu paliwowegoDo najbardziej strategicznych systemów w samochodzie należy między innymi układ paliwowy, wyróżniający się wysokim poziomem skomplikowania. Ponadto działa w ekspozycji na wysokie temperatury i zanieczyszczenia, co skutkuje szybkim wyeksploatowaniem poszczególnych części oraz relatywnie wysoką awaryjnością. Służymy wsparciem w zakresie naprawy układu paliwowego w każdym pojeździe, podchodząc do tematu kompleksowo i profesjonalnie, czego efektem jest przywrócenie systemowi pełnej sprawności w krótkim czasie.

Z czego zbudowany jest układ paliwowy?

Układ paliwowy to system wielu elementów, których wspólna praca ma zapewnić dostarczanie do silnika odpowiedniej ilości paliwa pod właściwym ciśnieniem w celu wytworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej odpowiedzialnej za napędzanie jednostki napędowej. Czy to układu paliwowy Diesel czy benzynowy przeznaczenie systemu jest takie samo, a budowa, mimo niewielkich różnic, mocno zbliżona. Najważniejsze elementy, które tworzą w zasadzie każdy układ paliwowy, to:

  • Zbiornik paliwa - przechowuje paliwo w pojeździe. Zazwyczaj jest umieszczony z tyłu lub w dolnej części samochodu.
  • Pompa paliwa - przenosi tłoczy paliwo ze zbiornika do układu wtryskowego silnika. Pompy paliwa mogą być mechaniczne (starsze konstrukcje) lub elektryczne (nowoczesne pojazdy).
  • Filtr paliwa - usuwa zanieczyszczenia i cząstki stałe z paliwa, chroniąc układ wtryskowy i silnik przed zanieczyszczeniami.
  • Przewody i węże paliwowe - transportują paliwo między poszczególnymi elementami układu paliwowego.
  • Regulator ciśnienia paliwa - utrzymuje stałe ciśnienie paliwa w układzie wtryskowym, co jest kluczowe dla właściwej pracy silnika.
  • Wtryskiwacze - wprowadzają paliwo pod odpowiednim ciśnieniem do komór silnika, zachowując odpowiednie ciśnienie.

Zapowietrzony układ paliwowy i inne niesprawności - jakie dają objawy?

W zależności od tego, czego konkretnie dotyczy problem, objawy niesprawności w obszarze układu paliwowego mogą się nieco różnić. Dokładną diagnostykę warto zatem zlecić fachowcom, natomiast do tego, aby udać się do warsztatu w celu wykonania przeglądu układu paliwowego, powinny przekonać poniższego objawy:

  • problem z uruchomieniem silnika lub brak takiej możliwości,
  • gaśnięcie silnika - najczęściej podczas przyspieszania,
  • większe zużycie paliwa,
  • nierównomierna praca silnika,
  • szarpanie przy przyspieszaniu,
  • spadek mocy jednostki napędowej,
  • zanieczyszczona rura wydechowa.

O tym, jak będzie przebiegać naprawa układu paliwowego (https://www.boschcarservice.com/pl/pl/us%C5%82ugi/mechanika-samochodowa/naprawa-uk%C5%82adu-paliwowego), decyduje rodzaj problemu. Dlatego zawsze zaczynamy od diagnozy, podłączając profesjonalny sprzęt diagnostyczny do interfejsu OBD-II. Dokonujemy także szczegółowych oględzin poszczególnych części tworzących układ paliwowy, w celu odkrycia awarii oraz zanieczyszczeń, które często stanowią główny problem. Jednak również w pozostałych przypadkach warto przy okazji się ich pozbyć.

Czyszczenie układu paliwowego Diesel przebiega podobnie jak w przypadku układu zasilającego silnik benzynowy i stanowi zwykle drugi etap prac warsztatowych. Wykorzystujemy specjalistyczny preparat do czyszczenia układu paliwowego, pozbywając się osadu ze zbiornika paliwa, przewodów i wtryskiwaczy.

Kolejny krok to wymiana części eksploatacyjnych, czyli np. filtra paliwa. Jeśli dostrzeżemy problem także z jakimś innym elementem, również tę część wymieniamy na nowy podzespół.

Na końcu przeprowadzamy odpowietrzanie układu paliwowego. W trakcie wymiany elementów oraz czyszczenia powietrze może przedostać się do systemu, zakłócając jego pracę. Poza tym zwykle powietrze w układzie paliwowym oznacza też zapowietrzony układ wydechowy.

Jak przebiega odpowietrzanie układu paliwowego?

Odpowietrzanie to czynność wykonywana po przeprowadzeniu działań naprawczych, jednak czasami również naprawa układu paliwowego sama w sobie. Otóż powietrze w układzie paliwowym może pojawić się pomimo braku przeprowadzania jakichkolwiek operacji w tym systemie. Jednocześnie nawet niewielkie pęcherzyki powietrza mogą znacząco upośledzić pracę układu, ograniczając możliwości w zakresie przyspieszania i powodować spadek mocy jednostki napędowej. Pojawiają się też kłopoty z uruchomieniem pojazdu. Jeśli chodzi o powietrze w układzie paliwowym Diesel objawy są bardzo zbliżone do tych w pojazdach z jednostkami benzynowymi.

Odpowietrzanie układu paliwowego 1.6hdi 6 HDi czy dowolnego innego systemu przebiega w podobny sposób. Tak naprawdę dostępnych jest kilka uniwersalnych metod, które opierają się na przepuszczeniu przez układ paliwa pod wysokim ciśnieniem. Najczęściej korzystamy ze specjalistycznej pompki, podłączanej do zbiornika paliwa, z której aplikuje on benzynę lub ropę bezpośrednio do filtra. W ten sposób dochodzi do wypychania powietrza. Zarówno odpowietrzanie układu paliwowego 2.0hdi0HDi, jak i odpowietrzanie układu paliwowego 1.9tdi warto zlecić fachowcom, takim jak eksperci z warsztatów serwisów Bosch. Zapewnia to gwarancję pozbycia się każdego pęcherzyka powietrza.

Mechanicy w naszych warsztatach to doskonali diagności oraz praktycy. Doskonale znają każdy układ paliwowy i potrafią szybko zidentyfikować przyczynę jego nieprawidłowego funkcjonowania. Następnie z zastosowaniem specjalistycznych narzędzi i preparatów przeprowadzają skuteczną naprawę układu paliwowego.