Kiedy karetka może jechać na sygnale? Obowiązki kierowcy

KaretkaKaretka pogotowia na sygnale to dla innych uczestników ruchu drogowego sygnał, że należy przepuścić pojazd uprzywilejowany, gdyż znajdujący się w niej zespół jest w trakcie akcji mającej uratować ludzkie życie lub zdrowie. Czy jazda karetką na sygnale w czasie ciszy nocnej jest dozwolona? Jakie przepisy ją regulują?

Kim jest kierowca karetki pogotowia?

Ciekawi Cię, jakie są dokładnie zadania i warunki pracy kierowcy pojazdu transportującego rannych i chorych do szpitala? Sprawdź to na forum. Zarobki kierowcy karetki nie należą do wysokich, zależą jednak od lokalizacji oraz pracodawcy. Kierowca karetki pogotowia to niezwykle odpowiedzialny zawód, a kandydatów obowiązuje szereg wymagań, które określone są w ustawie o kierujących pojazdami.

Najważniejszym warunkiem pozwalającym na pracę w zawodzie jest rzecz jasna posiadanie prawa jazdy. Kierowca powinien mieć również ukończone 21 lat oraz otrzymać zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do pracy i pozytywnie przejść testy psychologiczne. Musi również ukończyć kurs, który pozwoli na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym, oraz zdobyć zezwolenie. Kierowca przewozi osoby chore, w trakcie rehabilitacji oraz rekonwalescencji do szpitala albo innej placówki, a także transportuje materiały medyczne. Jego praca to często wyścig z czasem.

Karetka na sygnale - obowiązki kierowcy

Kto określa, kiedy jechać karetką na sygnale? Jak się okazuje - jest to zadanie kierowcy. Jeden z lekarzy zwrócił uwagę na fakt, że wątpliwa jest konieczność jazdy na sygnale w sytuacji, gdy ulice są niemal puste. Portal Rynekzdrowia.pl przytoczył stanowisko Ministerstwa Zdrowia w tej sprawie: "Ocena zasadności i podjęcie decyzji o użyciu sygnałów świetlnych i dźwiękowych należy do kierowcy pojazdu uprzywilejowanego. Obecnie obowiązujące przepisy nie wskazują konkretnych przypadków, w których należy użyć takich sygnałów".

Jak tłumaczy mł. asp. Mariusz Bednarski, pracujący w zespole prasowym świętokrzyskiej policji, przejazd karetki pogotowia na sygnale nie zalicza się także do przypadków zagłuszania ciszy nocnej. Dzieje się tak ze względu na fakt, że zadaniem kierowcy karetki jest szybkie oraz bezpieczne dojechanie do celu, w czym pomagają sygnały dźwiękowe oraz świetlne.

Przepisy: jazda karetką pogotowia na sygnale

W polskim prawie znajdują się specjalne, dotyczące karetki na sygnale przepisy. Zostały one sformułowane w art. 53 Prawa o ruchu drogowym (Dz.U.2021.450 t.j. z późn. zm.), dotyczącym pojazdów uprzywilejowanych.

W ustawie wymieniono rodzaje pojazdów, które mogą być uprzywilejowane. Przepisy te regulują jazdę karetką na sygnale, wspominając, że - o ile zostanie zachowana szczególna ostrożność - kierowca karetki pogotowia może nie stosować się do przepisów drogowych, jeżeli bierze udział w akcji mającej na celu m.in. ratowanie życia albo zdrowia ludzkiego.

Za pojazd uprzywilejowany uznaje się karetkę, która wysyła sygnały dźwiękowe oraz świetlne (po zatrzymaniu włączone mogą pozostać tylko sygnały świetlne).

Zaznacza się jednak, że kierowca karetki pogotowia musi stosować się do poleceń otrzymywanych od osób kierujących ruchem albo mogących sprawować nad nim kontrolę.

Kiedy karetka może jechać na sygnale?

Choć o tym, kiedy karetka może jechać na sygnale, decyduje jej kierowca, w niektórych jednostkach stosuje się dodatkowe regulacje, które mówią o tym, że ostateczną zgodę musi wydać dyspozytor medyczny.

Część osób uważa, że jazda karetką na sygnale, szczególnie dźwiękowym, nie ma uzasadnienia w momencie, gdy na drogach jest pusto np. w nocy. W myśl Prawa o ruchu drogowym kierowca karetki pogotowia ma jednak obowiązek korzystania z obu sygnałów (dźwiękowego i świetlnego), by była ona uznawana za pojazd uprzywilejowany.

Marta Solnica, dyrektorka Świętokrzyskiego Centrum Ratownictwa Medycznego i Transportu Sanitarnego w Kielcach, w rozmowie z portalem Wyborcza.pl zwraca uwagę na obowiązek jazdy karetką na sygnale. Jak wspomina - w jej zespole doszło do wypadku z udziałem karetki, w której podczas jazdy włączone były jedynie sygnały świetlne. Kierowca drugiego pojazdu twierdził, że ich nie zauważył, a winą obarczono kierującego karetką.

Nie chcąc dopuścić do groźnych sytuacji w ruchu drogowym, kierowca ambulansu - jeśli tylko uczestniczy w akcji ratunkowej - niezależnie od pory dnia i natężenia ruchu używa sygnałów świetlnych oraz dźwiękowych.

Źródło: www.gowork.pl.

Komentarze

Pele
W odpowiedzi na Twój komentarz - wyją, bo muszą wyć. Jest wielu kierowców, którzy głośno słuchają radia w swoim aucie, którzy widząc zielone światło na sygnalizatorze jadą na oślep nie zachowując szczególnej ostrożności. Tych, którzy mieli pierwszeństwo jest najwięcej na cmentarzu.
Piotr
To jest tragedia jak w nocy teraz te karetki jeżdżą i budzą ludzi. Dziwne że przed pandemią tak nie jeździły. To co oni w nocy wyrabiają jest karygodne! Nawet dziwne że przez cały dzień nie jeżdżą a po godz. 22:00 nagle ludzie umierają i karetki wyją nawet o 3:00 w nocy. W innych, cywilizowanych krajach, karetki jeżdżą w nocy na sygnałach świetlnych, tylko na dużych skrzyżowaniach włączają na chwilkę sygnał dźwiękowy.
Eryk PSP
Kierujący pojazdem uprzywilejowany m ma prawo nie stosować się do obowiązujących przepisów prawa o ruchu drogowym, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności tylko gdy pojazd uczestniczy w akcji ratowniczej i ma włączone światła drogowe lub mijania, światła niebieskie błyskowe i sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie.
Maniek
Przed rzekomą pandemią sygnały dźwiękowe jakoś nie budziły tyle kontrowersji - kiedy ta pandemia nastała sanitarki pogotowia i wozy strażackie zamiast używać normalnych sygnałów dźwiękowych jak kiedyś to po prostu WYJĄ, potwornie wyją. Pan aspirant Bednarski powinien się tym zainteresować, dlaczego ludzie zadają tyle pytań odnośnie używania przez pojazdy uprzywilejowane "wyjców", a nie objaśniać prawo stosowania tego czegoś.