Jakie są rodzaje syntezatorów i czym się między sobą różnią?

Syntezator ArturiaNa długo przed pojawieniem się komputerów i zaawansowanego oprogramowania w studiach nagraniowych, to syntezatory dźwięku stanowiły przełom w eksperymentowaniu z dźwiękiem. W tym artykule chcemy uporządkować informacje oraz wskazać cechy i parametry, na które warto zwrócić uwagę, wybierając syntezator. Mamy nadzieję, że ułatwi to decyzję i pozwoli skupić się na tworzeniu muzyki!

Jakie syntezatory wybrać?

Syntezatory monofoniczne - klasyka w nowoczesnym wydaniu

Eksperymenty z generowaniem dźwięku sięgają lat 60. XX wieku. Robert Moog i Don Buchla byli pionierami w tej dziedzinie, co doprowadziło do rozwoju syntezatorów monofonicznych. Termin "monofoniczny" oznacza, że syntezator może wydobyć tylko jeden dźwięk naraz. Przykładem jest Novation Bass Station II, który tworzy intensywne linie melodyczne i jest idealny do basów oraz leadów.

Synteza substraktywna

Monofoniczne syntezatory są łatwe w obsłudze, co zachęca do eksperymentów. Arturia MiniBrute 2 to doskonały przykład syntezatora dla początkujących. Synteza substraktywna polega na generowaniu sygnału dźwiękowego za pomocą oscylatorów, a następnie odjęciu niektórych harmonicznych za pomocą filtrów, co pozwala na łatwe kształtowanie brzmienia.

Polifoniczne syntezatory analogowe

Lata 70. i 80. XX wieku przyniosły dynamiczny rozwój syntezatorów polifonicznych, które umożliwiły tworzenie pełnych akordów. Arturia PolyBrute to przykład nowoczesnego syntezatora analogowego, który oferuje bogate brzmienie i zaawansowaną kontrolę. Polifoniczne syntezatory analogowe są cenione za ciepłe, żywe brzmienie, które trudno zastąpić.

Cyfrowa rewolucja

Lata 80. przyniosły cyfrowe oscylatory, co zrewolucjonizowało muzykę, oferując nieskończoną paletę dźwięków. Syntezatory "virtual analog" emulują brzmienia analogowych oscylatorów. Waldorf Kyra to przykład takiego syntezatora, który oferuje 128 głosów polifonii i szerokie możliwości twórcze.

Synteza FM

Synteza FM (Frequency Modulation) wykorzystuje modulację częstotliwości jednego sygnału przez inny. Choć jest trudniejsza w obsłudze, oferuje szeroką gamę unikalnych dźwięków. Arturia MicroFreak i MiniFreak, a także Waldorf Iridium, to syntezatory, które wykorzystują syntezę FM.

Sampling

Technologia samplowania umożliwia nagrywanie i odtwarzanie fragmentów dźwiękowych. Waldorf Iridium to syntezator, który umożliwia odtwarzanie próbek i ich zaawansowane przetwarzanie. Sampling pozwala na tworzenie bogatych aranżacji, wykorzystując nagrane dźwięki.

Grooveboxy

Grooveboxy to urządzenia łączące syntezatory, maszyny perkusyjne i sekwencery w jednym. Novation Circuit Tracks to przykład grooveboxa idealnego dla producentów muzyki elektronicznej. Teenage Engineering oferuje różnorodne grooveboxy, takie jak OP-1 Field, które łączą różne techniki syntezy i samplowania.

Multi-timbral

Syntezatory multi-timbral pozwalają na jednoczesne wykorzystanie wielu barw dźwiękowych. Waldorf Iridium i Novation Summit to przykłady takich instrumentów, które oferują zaawansowane możliwości tworzenia złożonych kompozycji.

Wbudowane efekty

Nowoczesne syntezatory często mają wbudowane efekty, takie jak reverb, delay czy chorus. Novation Peak oferuje szeroki zakres wysokiej jakości efektów, które mogą być stosowane niezależnie dla każdego głosu. Dodatkowo Arturia MatrixBrute ma sekcję efektów analogowych, co jest rzadkością.

Synteza Wavetable

Synteza wavetable wykorzystuje cyfrowe fale dźwiękowe, które można modulować w czasie. Waldorf M i Waldorf Quantum/Iridium to liderzy w tej technologii, oferując dynamiczne zmiany brzmienia. Synteza wavetable sprawdza się w produkcji muzyki elektronicznej i filmowej.

Hybrydy

Syntezatory hybrydowe łączą cyfrowe oscylatory z analogowym torem syntezy. Novation Summit to przykład takiego instrumentu, który oferuje stabilność strojenia i szerokie możliwości twórcze. Arturia MicroFreak i Arturia MiniFreak to bardziej przystępne cenowo hybrydy, oferujące zaawansowane możliwości cyfrowego kreowania brzmienia i analogowej filtracji.

Przyszłość syntezatorów

Ostatnia dekada przyniosła rozwój nowych technik syntezy, takich jak synteza granularna i modelowanie fizyczne. Synteza granularna manipuluje krótkimi fragmentami dźwięku, tworząc abstrakcyjne tekstury. Modelowanie fizyczne naśladuje naturalne instrumenty, tworząc realistyczne brzmienia. Arturia Pigments i Waldorf Iridium Keyboard to instrumenty oferujące te nowoczesne techniki.

Syntezatory modularne

Syntezatory modularne, dzięki formatowi Eurorack, zyskały na popularności. Waldorf Iridium oferuje integrację z systemami modularnymi, a Arturia MiniBrute 2 to idealne wprowadzenie do patchowania. Teenage Engineering POM-170 i POM-400 pozwalają na samodzielne składanie syntezatorów, co daje ogromną satysfakcję.

Praktyczne wskazówki

Rozmiar syntezatora

Pełnowymiarowe syntezatory z klawiaturą są wygodne do gry na żywo, podczas gdy moduły typu desktop są kompaktowe i przenośne. Wybór zależy od preferencji i potrzeb użytkownika.

Interfejs sterujący

Klawiatura, sekwencer i arpeggiator to popularne sposoby sterowania syntezatorami. Klawiatura pozwala na granie nut na żywo, sekwencer programuje sekwencje dźwięków, a arpeggiator tworzy rytmiczne wzory.

Dodatkowe funkcje

Aftertouch, polifoniczny aftertouch i MPE (MIDI Polyphonic Expression) zwiększają możliwości ekspresji. LFO (Low-Frequency Oscillator) dodaje dynamiki i ruchu do brzmień.

Patche i presety

Możliwość zapisu presetów jest niezwykle przydatna podczas występów na żywo i w studiu nagraniowym. Duża pamięć pozwala na przechowywanie wielu własnych brzmień.

Integracja z komputerem

Integracja z resztą studia przez MIDI i USB jest kluczowa. Klasyczne złącza MIDI są wciąż użyteczne, a nowoczesne złącza USB oferują szybszą synchronizację.

Wyjścia audio

Symetryczne wyjścia audio, takie jak TRS i XLR, lepiej tłumią zakłócenia, co jest ważne przy długich kablach. Warto zwrócić uwagę na rodzaj zastosowanych złącz.

Odkrywaj własny świat dźwięku!

Świat syntezatorów jest pełen inspiracji. Niezależnie od tego, czy szukasz ciepła analogowych oscylatorów, złożoności cyfrowej modulacji, czy możliwości syntezy granularnej, syntezatory oferują nieograniczone możliwości twórcze. Eksperymentuj, ucz się i odkrywaj nowe terytoria dźwiękowe. Syntezatory mogą zmienić Twoje postrzeganie dźwięku i inspirować do poszukiwania własnej, unikalnej ścieżki muzycznej. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat syntezatorów, zapraszamy do specjalnie przygotowanego obszernego artykułu Audiotech - specjalistów z tej dziedziny. Artykuł możesz znaleźć TUTAJ.

Komentarze