Rynek elektroniczny

Rynek elektronicznyZ rosnącą popularnością Internetu ściśle wiąże się rynek elektroniczny. Jego historia zaczęła się w latach 70 - tych, jednak w tym czasie tylko nieliczne firmy tworzyły elektroniczne kanały sprzedaży, które - co trzeba przyznać - były bardzo ograniczone. Wraz z rozwojem Internetu jego coraz powszechniejszym zastosowaniem rynek elektroniczny zmienił swój charakter i stał się jednym z najważniejszych składników współczesnej gospodarki.

Czym jednak jest rynek elektroniczny?

Najprostsza definicja określa go jako rynek, który korzysta z dostępnych technologii informatycznych. Rynek elektroniczny ma swoje charakterystyczne cechy. Jest przede wszystkim wszechobecny, a każdy użytkownik może z niego korzystać w dowolnym czasie i w dowolnym miejscu. Rynek ten związany jest również ze stosunkowo niskimi kosztami oraz łatwym dostępem do informacji.

Na rynku elektronicznym bardzo ważną rolę odgrywa wirtualna przestrzeń informacji, której podstawą są nowoczesne kanały przesyłania informacji. Za ich pomocą firmy mogą informować odbiorców o swej działalności oraz o swojej aktualnej ofercie. Wiele informacji można przekazać za pomocą strony WWW, które pozwalają nie tylko na umieszczenie obszernych informacji o przedsiębiorstwie, ale zarazem dają możliwość jej stałej aktualizacji i modyfikacji w zależności od aktualnych potrzeb firny. Ciężko dziś wyobrazić sobie firmę, która prowadziła by swą działalność nie posiadając własnej strony WWW.

Rynek elektroniczny to również wirtualna przestrzeń dystrybucji, co w szczególności dotyczy tych dób i usług, które można przekazać drogą elektroniczną. Elektroniczne książki, muzyka czy filmy na stałe zagościły na wirtualnym rynku. To produkty, które idealnie nadają się do sprzedaży przez Internet, zaś ich dystrybucja jest szybka i prosta. Internet świetnie sprawdza się również jako kanał dystrybucji tych usług, które mają doradczy charakter, pozwala również na prowadzenie szkoleń za pośrednictwem sieci.

Z elektroniczną dystrybucją wiąże się też wirtualna przestrzeń transakcji. Może to być sklep internetowy lub pasaż handlowy funkcjonujący w sieci. Sklep internetowy daje użytkownikom możliwość swobodnego przeglądania oferowanych towarów i zamawiania ich z każdego miejsca o każdej porze. To duża wygoda dla klienta, zaś dla przedsiębiorcy możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców.

Komentarze