Nazwa domeny a pozycjonowanie i budowanie marki - jak wybrać odpowiednią?

Nazwa domenyJednym z etapów zakładania nowej strony internetowej jest wybór odpowiedniej nazwy domeny - adresu, pod którym znajdzie się konkretna witryna. Funkcjonuje jako ciąg znaków, którego wpisanie w oknie przeglądarki pozwala na przejście do wybranego serwisu. Domena internetowa składa się z nazwy głównej i rozszerzenia, a jej rejestracja jest płatna. Odpowiedni wybór adresu ma kluczowy wpływ na budowanie rozpoznawalności marki w sieci, dlatego warto poświęcić chwilę na znalezienie właściwej nazwy.

Wpływ domeny na działania SEO

W praktyce, pozycjonowaniu można poddać każdą domenę. Dawniej właściciele stron internetowych umieszczali w adresie słowa kluczowe, aby wpłynąć w ten sposób na działania SEO. Obecnie jednak nie jest to praktykowane, ponieważ obecność konkretnych fraz nie ma wpływu na decyzje podejmowane przez algorytmy Google. Strategia ta wiąże się też z ryzykiem, że roboty wyszukiwarki uznają domenę przesyconą słowami kluczowymi za spam. Lepszym rozwiązanie jest wybór adresu o brandowej nazwie, a więc zawierającego nazwę marki. Domena internetowa uwzględniająca jedynie słowo kluczowe i nazwę lokalizacji jest trudna do samodzielnego rozszyfrowania przez użytkownika, a także zbyt ogólna i myląca. Jeżeli z tego powodu zwiększy się współczynnik odrzuceń, strona internetowa może odnotować znaczący spadek w wynikach wyszukiwania.

Nazwa domeny

Wybór nazwy domeny

Domeny internetowe powinny być przede wszystkim proste, łatwe do zapamiętania i chwytliwe. Ich nazwy nie mają większego wpływu na pozycjonowanie, jednak mogą w znaczącym stopniu wspomóc promowanie witryny w sieci. Najlepsze są adresy z domeną krótką, którą można łatwo wymówić, zapisać czy udostępnić. Jeżeli nazwa jest prosta i zwięzła, algorytmy Google nie muszą jej skracać w wynikach wyszukiwania czy mediach społecznościowych. Takie rozwiązanie sprawia, że zawsze widoczna jest całości - niezależnie od miejsca publikacji w internecie. Nazwy domen nie powinny też zawierać niezrozumiałych znaków, wielu łączników, długich ciągów cyfr oraz innych skomplikowanych zwrotów. Najlepiej, żeby długość adresu nie przekraczała 15 znaków. Własna domena powinna być przyjazna dla klientów, ponieważ wpływa bezpośrednio na doświadczenia użytkowników oraz efekty sprzedażowe witryny.

Unikalność domeny

Decydując się na wykupienie domeny, należy przede wszystkim sprawdzić jej unikalność. Jeżeli adres został już wcześniej zarejestrowany, nie można go zarezerwować i nabyć. Do wyjątków należą domeny internetowe z rozszerzeniem .pl, na które złożyć można tzw. opcję. W takiej sytuacji użytkownik rezerwuje prawo do pierwokupu, gdy dotychczasowy posiadacz nie dokona przedłużenia płatności. Aby wyszukać dostępne adresy, najlepiej sprawdzić rejestr domen za pomocą specjalnej wyszukiwarki. Wpisz w polu wyszukiwania nazwę, wybierz rozszerzenie i sprawdź dostępność domeny na https://www.host1.eu/domeny.html. W ten sposób uzyskać można informacje o dostępności adresów z wszystkimi najpopularniejszymi rozszerzeniami, w tym specjalnymi czy regionalnymi. W wynikach wyświetli się każda wolna domena.

Nazwa domeny

Zakup i rejestracja domeny

Rejestracja domeny nie jest trudna. Po wybraniu nazwy i sprawdzeniu jej dostępności, wystarczy jednie podjąć decyzję o rozszerzeniu oraz znaleźć ofertę najbardziej korzystną pod względem ekonomicznym. Znaczenie ma zarówno sama cena domeny, jak i koszt przedłużenia dzierżawy po upłynięciu okresu promocyjnego u rejestratora. Kolejnym krokiem jest już rejestracja i zakup, czyli finalizacja transakcji. W niektórych przypadkach może się zdarzyć, że wszystkie proponowane nazwy są już zajęte. W takiej sytuacji należy znaleźć wolne domeny, które różnią się od tych poszukiwanych alternatywną pisownią. Do nazwy dodać można np. myślnik pomiędzy słowami. Jeżeli natomiast zachodzi konieczność zrezygnowania z usług jednego rejestratora, nazwę adresu można przenieść do innego usługodawcy. Taka procedura nie jest szczególnie skomplikowana. W przypadku rejestracji wygasającej domeny, należy pozyskać kod authinfo od obecnego operatora i przekazać go nowemu rejestratorowi.