Na czym polega projektowanie oparte na doświadczeniu?

Projektowanie oparte na doświadczeniuProjektowanie oparte na doświadczeniu to nie chwilowy trend ani chwyt marketingowy. To kompleksowe spojrzenie na tworzenie oprogramowania, stawiające w centrum potrzeby użytkowników. W takim podejściu klienci nie tylko angażują się w produkty i usługi, ale także mają swój udział w ich rozwoju. Jak przebiega proces projektowania oparty na doświadczeniu użytkowników?

Holistyczne podejście do programowania

Badania zachowań użytkowników, zbieranie ich opinii, definiowanie problemów to tylko jeden z aspektów pracy projektantów. Zrozumieniu potrzeb użytkowników powinno towarzyszyć skupienie na specyfice działalności firmy, dla której tworzone są produkty cyfrowe. Takie podejście stosuje firma GlobalLogic, której produkty powstają we własnym studiu projektowym Method.

Projektowanie oparte na doświadczeniu w ujęciu GlobalLogic polega na uwzględnieniu charakteru marki i relacji firmy z klientami. Na tej podstawie zespół projektowy tworzy spójne usługi, które zapewniają użytkownikom atrakcyjne przeżycia.

User Experience - projektowanie z perspektywy klienta

Postawienie konsumenta w centrum zainteresowania pozwala wykorzystać jego zaangażowanie do rozwoju produktu. Firmy stosujące projektowanie oparte na doświadczeniu wykorzystują to podejście między innymi w:

  • Tworzeniu strategii dla marki
  • Futurecasting - projektowaniu modeli przyszłości
  • Analizie zachowań konsumenckich
  • Badaniach rynku
  • User Interface Design - tworzeniu wygodnych w użyciu, przyjaznych interfejsów aplikacji, urządzeń mobilnych, sprzętu elektronicznego i AGD.

UX to nie konkretne narzędzia, ale raczej sposób patrzenia na produkty i usługi. W takim podejściu nadrzędnym celem jest satysfakcja użytkownika i jego dobre samopoczucie na każdym etapie korzystania z oprogramowania czy sprzętu.

Gdzie wykorzystuje się projektowanie oparte na doświadczeniu?

Nowe technologie oparte na doświadczeniu użytkowników wykorzystuje się przede wszystkim w sprzedaży online, ale coraz częściej takie podejście pojawia się również w biznesach stacjonarnych. Projektowanie oparte na doświadczeniu może pomóc w zapewnieniu klientom pozytywnych wrażeń podczas wizyty w sklepie czy kawiarni. Uwzględnia takie aspekty, jak czas obsługi, wystrój lokalu, elementy cyfrowe ułatwiające zakupy itp., wpływające na wizerunek marki.

Produkty cyfrowe zorientowane na potrzeby klientów w sklepach internetowych pozwalają z kolei zadbać o takie kwestie, jak minimalizowanie liczby porzuconych koszyków, intuicyjna obsługa strony, jakość wyszukiwania produktów. Wszystko to wpływa na satysfakcję z zakupów i pozwala zbudować społeczność stałych klientów.

Komentarze