Technologia VR - przegląd propozycji

Technologia VRWirtualna rzeczywistość to bardzo uproszczona nazwa ogromnej sieci systemów i oprogramowania, które kryje się za tą nazwą. Przestrzenny dźwięk oraz trójwymiarowy obraz współgrają ze sobą i tworzą atrakcyjne wizje dla użytkownika tylko dzięki mnogim obliczeniom matematycznym. Jest to bardzo wymagające działanie, które nadal są ograniczane przez sprzęt, którym obecnie dysponuje rynek VR.

Jakość obrazu i jego kompatybilność z poruszaniem się gracza są zależne od czasu wykonywania obliczeń. Bardziej podatne na błędy są te, które dokonywane są w czasie rzeczywistym, gdyż precyzyjne określenie położenia wymaga ogromnej ilości obliczeń przy niekiedy kilkusekundowych odstępach czasu pomiędzy kolejnymi ruchami. Oczywistym jest zatem fakt, iż symulacje i gry, które posiadają zaplanowane położenie użytkownika w danym momencie są bardziej precyzyjne obliczeniowo i jednocześnie dają większą satysfakcję graczom.

Technologia VR to wciąż raczkująca dziedzina ze względów czysto sprzętowych. Współczesne systemy i urządzenia nie są w stanie precyzyjnie wychwycić ruchów człowieka. Istniejące czujniki, a także pozostałe części całego systemu takie jak hełm czy rękawice nie są jeszcze przygotowane na szybkie przemieszczanie się użytkownika. Czas jaki potrzebny jest na określenie położenia i wyświetlenie odpowiedniej części w przestrzeni gry wymaga obliczeń, które nie są czasowo współmierne z momentem ruchu.

Niepożądanym skutkiem takiego przesunięcia są zaburzenia ruchu i wzroku po skorzystaniu z urządzenia VR. Ludzki mózg szybko adaptuje się do nowej sytuacji korzystając z gogli. Przedmioty znajdujące się w przestrzeni wirtualnej mają niemal identyczną skalę ostrości. Soczewka oka nie zwiększa się i nie zmniejsza w sposób, z jakiego korzysta przy określaniu położenia przedmiotów w realnym świecie. W efekcie koordynacja ruchowa ulega zaburzeniu, ponieważ umysł i ciało po pewnym czasie ignoruje przeskoki obrazu, które powstają na skutek przesunięcia czasowego. W ten sposób niektórym graczom ciężko jest powrócić do rzeczywistości po skorzystaniu z gogli VR.

Na rynku znajdziemy wiele urządzeń stworzonych z myślą o wprowadzeniu wirtualnej rzeczywistości do powszechnego użytku. Mnogość zrealizowanych w ten sposób pomysłów pozwala na dopasowanie sprzętu do indywidualnych potrzeb. Biorąc pod uwagę widełki cenowe od Google Cardboard po Oculus Rift, można spokojnie stwierdzić, iż każdego stać na odrobinę wirtualnej rozrywki. Ciekawostką rynkową dla przedsiębiorców i nie tylko, są gogle Microsoft HoloLens, które zdumiewają praktycznością i pomysłowym połączeniem rzeczywistości z fikcją.

Na przestrzeni lat według sprzedaży najbardziej popularne okazują się być gogle VR zaprojektowane przez firmę Sony. Pełna nazwa to Sony Project Morpheus, jednak najbardziej znane są jako PlayStation VR. Sprzedażowy sukces tego produktu to w dużej mierze nowoczesna technologia, jednak największą reklamą, która dała początek masowej sprzedaży jest współpraca z PlayStation. Zestawy stworzone z konsoli i gogli, które są dostępne również osobno, okazują się strzałem w dziesiątkę. Dla użytkowników największym atutem sprzętu VR okazuje się być kompatybilność z jedną z najbardziej popularnych konsoli do gier. Kąt widzenia, sięgający 90 stopni oraz obsługa dźwięku przestrzennego w domowym zaciszu to główne wyróżniające produkt atrybuty. Wraz z PlayStation Camera, która śledzi urządzenie, Project Morpheus obsługuje pełen zakres obrotu, który wynosi 360 stopni. Szybkie odświeżanie, bo około 100 razy na sekundę, powoduje mniejsze uczucie dyskomfortu związanego z przeskokiem obrazu i większą przyjemność z korzystania. Te właśnie cechy skłoniły użytkowników do wybrania w PlayStation VR spośród sporej konkurencji.

Kolejnym sprzedażowym hitem jest Oculus Rift. Projekt Oculus VR został w pełni sfinansowany przez użytkowników serwisu Kickstarter. Łącznie zebrano około 2, 5 mln dolarów, które w przeznaczono w całości na stworzenie tego urządzenia. Po niemałym sukcesie Facebook wykupił prawa do produktu. Oculus Rift są kompatybilne z systemami iOS oraz Android i przeznaczone są do korzystania przy użyciu smartfonów. Z komputerami sprzęt łączy się poprzez USB oraz DVI lub HDMI. Oculus Rift to dwa ekrany o rozdzielczości 1080x1200 px. Stosuje się je poprzez zamontowanie smartfona w przedniej części gogli.

Sporym zainteresowaniem cieszy się również HTC Vive. Te gogle VR na rynku wyróżniają się poprzez zastosowanie 37 sensorów i 2 kamer, które obserwują gracza, a także przestrzeń wokół niego. Pozwala to na precyzyjne obliczenia położenia w przestrzeni i szybkiego dopasowania obrazu do pozycji. Ekrany o wysokiej rozdzielczości, bo aż 1200x1080 px dają większą ostrość obrazu niż w przypadku PlayStation VR. Są to coraz chętniej wybierane gogle ze względu na jakość obrazu i szybkie dostosowanie gry do ruchów użytkownika.

Kolejnym na liście jest Samsung Gear VR. Urządzenie to kompatybilne jest wyłącznie z produktami ów producenta. Na oficjalnych stronach opisane zostały smartfony, dla których przeznaczone są google. Ten model użytkowany jest ze smartfonami Samsung, które w tym wypadku służą jako ekran. Mimo wielu ograniczeń związanych z zakupem odpowiedniego urządenia, Samsung Gear VR jest jedną z najlepszych propozycji gogli dla systemów mobilnych na światowym rynku. Z pewnością sporą częścią sukcesu jest współpraca z firmą Oculus VR przy tworzeniu projektu.

Bardzo interesującą propozycją, która znacznie różni się od pozostałych są gogle Microsoft HoloLens. Nietypowe urządzenie, które nie trafia w gusta amatorów wirtualnej rzeczywistości jest świetnym rozwiązaniem dla nowoczesnych przedsiębiorców. Cechą charakterystyczną gogli jest nie wirtualna, a rozszerzona rzeczywistość. Takie rozwiązanie nie nadaje się do gier, jednak wprowadza otoczenie użytkownika w całkiem inny wymiar. Obraz nałożony za pomocą Intel HoloGraphics świetnie sprawdza się w pracy i w przedstawianiu symulacji czy modeli powiązanych z rzeczywistymi przedmiotami. Gogle Microsoftu to produkt w pewnym sensie stacjonarny, gdyż bateria pozwala średnio na dwie godziny użytkowania. Ten krótki czas pracy nie daje szans na wykorzystanie w pełni potencjału urządenia. Negatywnym aspektem jest również cena jaką należy zapłacić po to, by cieszyć się produktem Microsoftu w swoim przedsiębiorstwie. Obecnie to koszt rzędu około 15 tys. złotych, co znacznie przewyższa ceny pozostałych gogli VR. Zapewne nie odstraszy to klientów, którzy będą chcieli wprowadzić nowe technologie w swojej firmie.

Rynek sprzętu VR to wciąż rozbudowywana dziedzina informatyki. Technologia, która z dużym prawdopodobieństwem jes przyszłością światowego rozwoju, zyskuje coraz więcej zwolenników. Obecnie istnieje niewielka ilość gier, które stworzone zostały z myślą o goglach VR, jednak producenci zapowiadają dużo większy nakład finansowy przeznaczony na ten cel, niż miało to miejsce w poprzednich latach. Istnieją bardzo prawdopodobne spekulacje, iż rynek VR, który w 2016 roku wynosił około 1,6 mld dolarów w ciągu zaledwie kilku lat, w najgorszym przypadku, wzrośnie do niebagatelnej sumy 40 mld. Jest to niepodważalnie początek rzeczywistej drogi rynku gier ku wirtualnej rzeczywistości.

Komentarze