System ERS - odzyskiwanie energii kinetycznej

System "ERS" to rozbudowany system odzyskiwania energii kinetycznej, który jest obecnie wykorzystywany w Formule 1 od sezonu 2014. Stanowi część składową turbodoładowanego silnika V6. Dzięki temu systemowi silnik jest bardziej wydajny, gdyż pozwala wygenerować dodatkową moc.

Energia, która byłaby zmarnowana, zostaje wykorzystana. Według szacunków można otrzymać nawet 150 koni mechanicznych dodatkowej mocy, a mogłoby być jeszcze więcej, gdyby na to pozwolono. Czy system będzie miał zastosowanie w przyszłości w samochodach prywatnych?

Dowiemy się za kilka lat. Obecnie system jest w fazie testów w F1, która jest poligonem testowym dla motoryzacji cywilnej. To dopiero drugi sezon z systemem, który zastąpił KERS, a więc jego starszego, lecz dużo mniej zaawansowanego brata. System składa się następujących podzespołów. MGU-K to system odpowiadający za odzyskiwanie energii z hamowania. Jest to więc podzespół, który charakteryzował KERS. MGU-H z kolei odzyskuje energię z ciepła generowanego przez gazy wydechowe.

Ostatnią część składową stanowią ogniwa akumulatorów, które są magazynem energii i układu sterowania. Widać wiec, że jest to system bardzo przyszłościowy i skomplikowany. Jeżeli projekt się powiedzie, wówczas jest szansa na to, iż w przyszłości takowy system będziemy mogli wykorzystać np. w miastach lub przy wyprzedzaniu. Pozwoli to na ekonomiczną i bardziej wydajną jazdę. Zanim to jednak nastąpi, będziemy musieli uzbroić się w cierpliwość.

Komentarze