Silnik o zapłonie iskrowym - wszystko o jego powstaniu i twórcach

Silnik o zapłonie iskrowymTylko nieliczni wiedzą, że silniki wykorzystywane w obecnych pojazdach bazują na konstrukcjach znanych od wielu pokoleń. Jednym z nich jest silnik o zapłonie iskrowym, który do dziś zwany jest silnikiem Otto. Warto poznać krótką historię twórcy, a także stworzonego mechanizmu. Współczesne silniki iskrowe opierają swoje działanie na rozwiązaniach stworzonych ponad sto lat temu. Jest to najlepszym potwierdzeniem ich doskonałego działania.

Twórcy silnika o napędzie iskrowym

Nicolaus August Otto uznawany jest za twórcę pierwszego silnika o zapłonie iskrowym. Wynalazca był samoukiem, co oznacza, że nie skończył żadnej szkoły o profilu technicznym. Wynikało to z faktu, że pochodził on z wyjątkowo biednej rodziny, której nie było stać na to, aby wesprzeć finansowo syna. Otto wytrwale pracował nad swoimi projektami, co doprowadziło go do spektakularnego sukcesu. Po wypuszczeniu na rynek pierwszego silnika gazowego Otto dokonał jego szczegółowej analizy. To właśnie wtedy doszedł on do wniosku, że silnik miałby znacznie szerszy zakres zastosowań, jeśli źródłem zasilania byłyby paliwa płynne. Początkowo pracował on nad gaźnikiem, który umożliwiłby stosowanie innej mieszanki paliwowej. Należy jednak zaznaczyć, że urząd patentowy oddalił jego wniosek, gdyż podobna konstrukcja została wynaleziona już wcześniej. Oczywiście nie zniechęciło to młodego wynalazcy do dalszych prac. Nie bazował on już na konstrukcji silnika gazowego. Stworzył własny mechanizm, który znacznie różnił się od wynalazku Lenoira.

Prace nad silnikiem czterosuwowym

Prace nad silnikiem czterosuwowym nie przebiegały tak sprawnie, jak mogłoby się wydawać. Już w roku 1862 postał jego prototyp, jednak duża ilość niedoskonałości uniemożliwiła wypuszczenie go na rynek. Otto miał największą trudność z zaprojektowaniem zapłonu. Postanowił on połączyć swoje siły z doświadczonym inżynierem Langenem. Współpraca ułatwiła stworzenie wydajnego, a zarazem funkcjonalnego silnika czterosuwowego. Początkowo opracowano mechanizm tłokowy, który został zaprezentowany na paryskiej wystawie. Zyskał on uznanie tamtejszych konstruktorów, którzy postanowili uhonorować twórców. W roku 1876 stworzono silnik czterosuwowy ze sprężoną mieszanką paliwową. Do dnia dzisiejszego jest on wykorzystywany podczas budowy silników iskrowych. Ciekawym jest, że silnik został opatentowany, jednak późniejsze spory prawne sprawiły, że patent został odebrany. Dowiedziono, że w roku 1862 francuski wynalazca stworzył podobny mechanizm, który nie został wypuszczony na rynek. Z tego względu konstrukcja Otto nie mogą zostać zastrzeżona. Był to impuls dla innych przedsiębiorstw specjalizujących się w produkcji silników. Bazowali oni na mechanizmach, które zostały opracowane w fabryce Deutz. Zapoczątkowało to intensywny rozwój branży motoryzacyjnej, który trwa do dnia dzisiejszego. Wiadomym jest, że na przestrzeni lat silniki iskrowe przeszły ogromną zmianę. Warto jednak wiedzieć, że gdyby nie konstrukcja stworzona przez Otto, to najprawdopodobniej wiele współczesnych pojazdów działałoby zupełnie inaczej.

Autor artykułu: BTH FAST - dealer i serwis silników DEUTZ

Komentarze