Opony w wózku widłowym - kiedy wymienić?

Wózek widłowyOd kilku lat Polska jest atrakcyjnym miejscem dla firm logistycznych, które w różnych regionach kraju budują magazyny wielkopowierzchniowe. Sprzyja temu dobra infrastruktura drogowa oraz kolejowa, a także rezerwy na rynku pracy. Coraz więcej firm międzynarodowych decyduje się na tworzenie magazynów obsługujących kilka sąsiednich krajów. Do obsługi magazynów potrzebne są różnego typu wózki widłowe. Mają one także zastosowanie w sklepach wielkopowierzchniowych, firmach kurierskich, składach budowlanych. Ich zadaniem jest transportowanie towaru na odległość i składowanie go na wysokości. Z tego powodu wózki muszą spełniać wszystkie wymagania dotyczące bezpieczeństwa.

Spalinowy wózek widłowy

Zdjęcie pochodzi ze strony https://www.emtor.pl.

Zasady bezpieczeństwa pracy na wózku widłowym

Wózki widłowe nie są pojazdami skomplikowanymi i może obsługiwać je każdy, kto ukończy odpowiedni kurs. Mimo, że mogą rozwijać niewielką prędkość (do 25 km/h), to jednak wypadków z udziałem wózków jest bardzo dużo.

Z tego względu obowiązujące przepisy BHP bardzo dokładnie regulują obowiązki pracodawcy i operatora wózka widłowego.

Do obowiązków pracodawcy należy:

  • zatrudnianie pracowników z odpowiednimi uprawnieniami,
  • przeszkolenie pracownika na stanowisku.
  • okresowe serwisowanie wózka przez uprawnioną firmę,
  • usuwanie wszelkich awarii na bieżąco.

Przed przystąpieniem do pracy operator wózka obowiązkowo powinien sprawdzić:

  • układ jezdny,
  • układ hamulcowy,
  • układ podnośnikowy,
  • sygnalizatory świetlne i dźwiękowe.

Wszelkie nieprawidłowości ma obowiązek odnotować w książce serwisowej. Podobnie powinien postąpić po zakończeniu pracy.

Jak dobrać rodzaj opon do wózka widłowego?

Podobnie jak w samochodach, także opony w wózku widłowym mają istotny wpływ na bezpieczeństwo operatora, pozostałych pracowników oraz przemieszczanego ładunku.

Opony powinny być oczywiście dopasowane do rodzaju wózka widłowego, ale dodatkowo trzeba także uwzględnić dodatkowe czynniki:

  • intensywność eksploatacji wózka,
  • rodzaj podłoża,
  • rodzaj transportowanych materiałów.

INTENSYWNOŚĆ EKSPLOATACJI - w tym przypadku lepszym wyborem będą opony o większej wytrzymałości, a więc opony pełne.

RODZAJ PODŁOŻA - na podłożu płaskim dobrze sprawdzą się opony superelastyczne, na podłożu wyboistym lepiej stosować opony pneumatyczne.

RODZAJ TOWARU - niektóre towary wymagają szczególnych warunków transportowania. Przede wszystkim jest to szkło, które łatwo ulega uszkodzeniom. W tym przypadku opony powinny dobrze amortyzować wszelkie nierówności i wstrząsy. Tu najlepiej sprawdzą się opony superelastyczne lub radialne.

Rodzaje opon do wózków widłowych

Opony do wózków widłowych dzielimy przede wszystkim na ich budowę. Różnią się między sobą trwałością oraz możliwością zastosowania w określonych warunkach.

Ze względu na budowę rozróżniamy 3 rodzaje opon do wózków widłowych:

  • opony dętkowe,
  • opony pełne,
  • opaski.

Opony dętkowe

Często nazywane są także pneumatycznymi. W oponie pneumatycznej umieszczona jest dętka, która wypełniona jest sprężonym powietrzem. Ich niewątpliwą zaletą są duże właściwości amortyzacyjne. Wózek wyposażony w takie opony może poruszać się po nierównym terenie oraz przewozić ładunki wrażliwe na wstrząsy. Zaletą tego typu opon jest ich niska cena oraz łatwość wymiany, którą można wykonać samodzielnie.

Opony pneumatyczne można podzielić na dwie grupy:

  • opony diagonalne,
  • opony radialne.

Te pierwsze charakteryzują się bardzo dobrą amortyzacją, ale ich wadą jest szybkie zużycie bieżnika. Z tego względu muszą być częściej wymieniane.

Te drugie wzmocnione są dodatkowo siatką metalową, co powoduje większą odporność na uszkodzenia mechaniczne. Cechują się bardzo dobrą amortyzacją.

Ze względu na wytrzymałość ten rodzaj opon nie powinien być stosowany do składowania wysokiego.

Opony pełne

Nazywane są także oponami superelastycznymi. Zamiast dętki w całości wypełnione są warstwami mieszanek z gumy. Na rynku dostępne są opony dwuwarstwowe lub trzywarstwowe. Ich główną zaletą jest duża odporność na uszkodzenia mechaniczne. Przebicie opon nie powoduje konieczności ich wymiany. Wózki paletowe wyposażone w takie opony mogą być używane do wysokiego składowania.

Zastosowanie opon pełnych w wózku widłowym umożliwia ich wykorzystanie przede wszystkim w magazynach, gdzie powierzchnia jest płaska. W magazynach zamkniętych ze względu na warunki bezpieczeństwa mogą być wykorzystywane tylko wózki elektryczne.

Zaletą opon pełnych jest możliwość założenia na nie kolców, które umożliwiają poruszanie się wózka po śniegu lub lodzie. Dzięki temu wózki paletowe mogą wykonywać swoją pracę nawet w warunkach zimowych.

Zastosowanie opon superelastycznych w wózku paletowym jest trochę droższe w zakupie, ale tańsze w eksploatacji. Opony te są znacznie bardziej wytrzymałe i wymagają rzadszej wymiany przez serwis. W przeciwieństwie do opon pneumatycznych wymiany opon superelastycznych może dokonać tylko wyspecjalizowany serwis dysponujący odpowiednim wyposażeniem.

Opaski

To specyficzne opony do wózków widłowych wykonane z pełnej mieszanki osadzonej na stalowej opasce. Ten rodzaj opon charakteryzuje się dużą wytrzymałością na obciążenie, a wózek widłowy zyskuje na stabilności.

Opony niebrudzące

To specjalny rodzaj gumy wyrabianej z mieszanki kauczukowej, która nie zostawia śladów na powierzchniach. Opony niebrudzące muszą być stosowane w zakładach i magazynach o zaostrzonym reżimie sanitarnym. Należą do nich przede wszystkim firmy farmaceutyczne, spożywcze, papiernicze. Ten typ opon może występować w wersji opon pneumatycznych i superelastycznych. Zalecane są szczególnie do poruszania się po podłożach jasnych, na których nie będą pozostawiały trudnych do usunięcia czarnych śladów.

Oznaczenia opon do wózków widłowych

Informacje umieszczone na oponach pozwalają na łatwiejsze ich dobranie do rodzaju wózka i jego zastosowania. Niestety informacje te nie są standaryzowane i producenci opon stosują różne oznaczenia.

Najczęściej podają:

  • rozmiar opon w calach,
  • rozmiar obręczy w calach,
  • liczba przekładek (PR w oponach pneumatycznych),
  • oznaczenie R dla opon radialnych,
  • dodatkowe oznaczenia dotyczące szybkiego montażu,
  • informacje o zwiększonej amortyzacji opon.

W przypadku opon pełnych za ich odpowiedni dobór pod względem modelu wózka paletowego i jego zastosowania odpowiada serwis.

Kiedy należy wymienić opony?

W wózkach widłowych, podobnie jak w innych pojazdach, należy wymieniać opony zgodnie ze stanem ich zużycia. Ma to bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo pracy. Odpowiednie dbanie o opony i ich serwis chroni także przed przerwami w pracy z powodów technicznych.

Stan opon podlega kontroli przez Urząd Dozoru technicznego, dlatego wózek widłowy powinien być wyposażony w opony spełniające wymagania określone przepisami.

Bezwzględnie należy je wymienić kiedy:

  • zużycie bieżnika jest większe niż 16 mm,
  • opona pneumatyczna ma widoczne wybrzuszenia lub widoczne są płótna,
  • nastąpiło przebicie opony,
  • opona pełna została uszkodzona w znacznym stopniu.

Oponę warto wymienić również wtedy, gdy zmienia się charakter pracy wózka. Warto zamontować wtedy opony dostosowane do charakteru podłoża lub przewożonego materiału. Takiej wymiany musi dokonać wyspecjalizowany serwis. Jeżeli stare opony nie są nadmiernie wyeksploatowane, będzie można wykorzystać je w późniejszym czasie.

Prawidłowe dopasowanie opon i ich eksploatowanie zapewnia bezpieczeństwo pracownikom oraz przedłuża żywotność opon.

Czy warto kupować opony używane?

Cena nowych opon zależy od rodzaju, rozmiaru i marki. Najtańsze są pneumatyczne diagonalne, ale ich żywotność jest bardzo ograniczona. Lepszym wyborem jest ogumienie pełne, ale jest znacznie droższe.

Rozwiązaniem kompromisowym jest zakup ogumienia używanego po regeneracji. Spełnia ono wszystkie warunki jakościowe i użytkowe. Takie ogumienie dopuszczają także normy UDT. Jego cena jest znacznie niższa niż ogumienia nowego.

Ocena: 5.0

Komentarze