Klimatyzacje autobusowe - czym kierować się przy ich wyborze?

Klimatyzacje autobusoweOkres letni to czas upałów, które towarzyszą nam podczas podróży nie tylko samochodem osobowym, ale również w momencie wyboru publicznego środka lokomocji. W chwili, kiedy temperatura zewnętrzna osiąga duże wartości we wnętrzu autobusu może ona uzyskać nawet o kilkadziesiąt stopni Celsjusza więcej, niżeli w zewnętrznym otoczeniu. Wnętrza pojazdów nagrzewają się w niesamowicie szybkim tempie.

Aby zapewnić komfortowe warunki podróży pasażerom oraz optymalne otocznie pracy dla kierowcy wykonującego przewóz, warto zainwestować w klimatyzację autobusową. Są to układy posiadające szereg wspólnie ze sobą współpracujących podzespołów, których zadaniem jest efektywne schłodzenie wnętrza pojazdu.

Podział klimatyzacji autobusowych

Biorąc po uwagę wykonanie konstrukcyjne, klimatyzatory autobusowe można podzielić na boczne, inaczej dwuczęściowe typu split, ale także dachowe o kompaktowej budowie.

Klimatyzatory split charakteryzują się umiejscowieniem skraplacza, którego lokalizacja przypada na boczną lub środkową część nadwozia. Natomiast element zwany parownikiem, zwykle umieszczany jest w przedziale pasażerskim, a dokładnie w jego tylnej części. Lokalizacją montażu parownika mogą być również półki pod sufitem. Chcąc wybrać ten rodzaj klimatyzacji, nadwozie autobusu musi być odpowiednio przygotowane na etapie jego produkcji

Klimatyzatory dachowe, tzw. kompaktowe mogą być wykorzystywane w środkach transportu, dla których fabrycznie nie przewidziano układu klimatyzacji. Tym samym pojazd nie wymaga specjalistycznego dostosowania na etapie produkcji. W klimatyzacjach dachowych, skraplacz wraz z parownikiem znajduje się w jednej obudowie umieszczanej na dachu pojazdu. Kompresor klimatyzacji napędzany jest przy pomocy pasów klinowych silnika pojazdu.

Oba rodzaje klimatyzacji charakteryzują się umiejscowieniem nawiewów zimnego powietrza, których wspólna lokalizacja przypada na półki, znajdujące się nad miejscami pasażerskimi.

Klimatyzatory dachowe cechuje mniejsza awaryjność ze względu na czystsze środowisko pracy, czego nie można powiedzieć o klimatyzatorach bocznych, w których lokalizacja modułu skraplacza ulega częstszym usterką.

Serwis i wybór klimatyzacji autobusowej

Serwis klimatyzacji autobusowej nie należy do najprostszych. Jedną z trudności jest umiejętność czytania układów zastosowanego urządzenia chłodzącego. Tym samym osoba wykonująca rutynowy przegląd lub naprawę klimatyzacji autobusowej, musi posiadać odpowiednią wiedzę, oraz obycie z tego typu urządzeniami. Kolejną przeszkodą jest miejsce napraw, a raczej zaplecze techniczne oferowanych usług. Rzadko używana klimatyzacja ulega liczniejszym awarią, a co za tym idzie konieczny jest jej profesjonalny serwis.

Podczas wyboru klimatyzacji autobusowej należy uwzględnić przestrzeń pojazdu, jego dostosowanie konstrukcyjne oraz liczbę miejsc siedzących. Ważnym czynnikiem jest również czas pracy układu chłodzącego, należy przeanalizować czy będzie on używany przez cały tydzień po kilkanaście godzin dziennie, czy też raz na jakiś czas. W momencie penetrowania rynku producentów klimatyzacji autobusowej, warto zwrócić uwagę na oferowany przez nich serwis, który w tego typu pojazdach musi być na bardzo wysokim poziomie, gdyż usunięcie jakiejkolwiek usterki wymaga odpowiedniej, specjalistycznej wiedzy.

Tekst powstał we współpracy z eberspaecher.pl.

Ocena: 5.0

Komentarze